De belangrijkste taken van een ceremoniemeester

De belangrijkste taken van een ceremoniemeester
Foto door: Prenten & Kiekjes

Op je eigen bruiloft wil je graag een zorgeloze dag. Daarom is het belangrijk om op deze grote dag een ceremoniemeester in te schakelen die de vele taken op zich kan nemen. Vaak wordt er een familielid of iemand in de vriendenkring gevraagd om deze taak op zich te nemen. Een hele eer, maar het kost erg veel tijd en werk. Daarom is het fijn om een professional in te schakelen.  

Er zijn verschillende redenen om aan een professionele ceremoniemeester te denken. Ieder bruidspaar is anders en heeft andere behoefte. Doordat ik gedurende de planning jullie spreek, weet ik op de dag precies wat jullie behoeftes zijn en zorg ik ervoor dat de dag onvergetelijk wordt! Een aantal redenen voor jullie om een professionele ceremoniemeester in te schakelen zijn:  

  • Er is in jullie familie of vriendenkring niemand die stressbestendig en organisatorisch is. Daarnaast moeten ze ook de leiding kunnen nemen en het overzicht bewaren; 
  • Jullie willen alle gasten laten meegenieten van de dag en jullie willen dat niemand iets op jullie dag hoeft te missen. Een ceremoniemeester is namelijk de gehele dag bezig om vooruit te lopen op de feiten, waardoor de kans groot is dat de ceremoniemeester bij de meeste momenten niet alles meekrijgt.  
  • Op de dag zelf willen jullie alles los kunnen laten en volledig kunnen genieten. Als je weet dat je iemand in de armen hebt genomen die ervaring heeft, dan weten jullie zeker dat jullie helemaal ontzorgd zijn.  
  • Jullie willen iemand die zich ontfermd over jullie wensen en behoefte en zich niet druk maakt over de meningen van anderen. Zo weten jullie zeker dat alles volgens jullie plan gaat.  

De belangrijkste taken

Een ceremoniemeester heeft niet alleen tijdens de bruiloft, maar ook in de voorbereidingen een aantal belangrijke taken die voor jullie als bruidspaar erg belangrijk zijn dat ze goed worden uitgevoerd. Een aantal taken van een ceremoniemeester zijn:

  • Het aanspreekpunt voor gasten. Niet alleen tijdens de bruiloft, maar ook in de voorbereidingen. Zo krijgen jullie niet alle vragen, maar worden deze allemaal beantwoord door de ceremoniemeester. 
  • Het maken en bijhouden van het draaiboek. Zo weet de ceremoniemeester of alles op schema loopt en wanneer jullie de taxi moeten nemen naar de volgende locatie of de speeches gehouden moeten worden.  
  • Het aanspreekpunt voor leveranciers. Wanneer jullie heerlijk aan het diner zitten, is de ceremoniemeester al bezig met het ontvangen van leveranciers in de avond. Zo hoeven jullie hen niet de weg te wijzen en te helpen met de opbouw. 
  • Begeleiding en aanspreekpunt voor het bruidspaar. Zitten jullie ergens mee dan kun je bij mij terecht. 
  • Zorg dragen voor de huwelijkscadeaus. Jullie hoeven je geen zorgen te maken dat deze onveilig ergens staan of waar ze aan het eind van de avond terecht komen. Daar ben ik voor.  
  • Het (eventueel) afbouwen en opruimen van decoratie of gehuurde spullen. Aan het eind van de avond is iedereen moe maar voldaan van het feest. Niemand zit dan te wachten om alles nog op te moeten ruimen. Als jullie heerlijk onderweg zijn naar jullie huwelijksnacht, zorg ik ervoor dat de locatie(s) netjes worden achter gelaten en alles wordt opgeruimd. 

Uiteraard zijn er nog vele anderen taken die een ceremoniemeester voor jullie vervuld. De taken van een ceremoniemeester zijn erg belangrijk! Dus zorg ervoor dat jullie hiervoor de juiste persoon kiezen. Mochten jullie er vragen over hebben laat het gerust weten! Neem contact op of stel je vraag via de chat aan de rechterkant.  

Geef een reactie